מהן הסכנות הבריאותיות בשימוש בבריכת שחייה? 1


 

 

אחת מפעילויות הספורט והנופש הנפוצות בישראל היא רחצה בבריכת השחייה. מגוון הבריכות הקיימות בישראל הוא גדול מאוד, זאת לאור ההתאמה של שימוש בבריכת השחייה לגוון רחב של צרכים – החל משימוש טיפולי/הידרותרפי, אימון וכושר ועד לנופש עם הילדים.

השימוש בבריכת השחייה הפך לשכיח כל כך שאין אנו חושבים על הסכנות הטמונות בה. בכל קיץ אנו שומעים על מפגעים שקורים בעקבות שימוש בבריכת השחייה שנגרם בעקבות איכות המים וסביבת הבריכה. מפגעים שלא פעם, אף גורמים לפציעות חמורות.

אך מעבר לסכנות חמורות כאלה השימוש בבריכת השחייה יכול להוות הסבר למחלות מסוימות שמתגלות אצלנו ואיננו מודעים שההדבקה בהן נעשתה במהלך שכשוך במי בריכת השחייה.

כשאנחנו מגיעים לבריכת השחייה ומריחים ריח של כלור אנו נוטים לחשוב שהמים נקיים ובטוחים לשימוש כי מה שידוע לנו הוא שהכלור הורג את החיידקים. אך זה לא המקרה, ריח הכלור שאנו מריחים נגרם בעצם ממחסור בכלור זאת בעקבות פירוק הכלור עם מוצקים ומיקרואורגניזמים.

יותר מכך, נוכחות מספקת של כלור היא לא הגורם היחיד שגורם למים להיות באיכות נאותה ולא הופכת את המים לחסינים בפני מחלות!  הגורם העיקרי לריבוי המחלות בבריכה מגיע מהמתרחצים השונים שנכנסים אליה במהלך היום. מחלות אלו מועברות ממתרחץ למתרחץ ע"י המים שהופכים למתווך.

סביבת הבריכה והמים בתוכה שמטופלים כראוי גורמים למים להיות נקיים ונאותים לשימוש, מה שמוריד משמעותית את המחלות המועברות ממתרחץ למתרחץ.

הפיכת המים לנקיים ונאותים לשימוש זו משימה לא פשוטה וצריכה להיעשות בצורה מקצועית ונכונה, שכן מעורבים בכך חומרים כימיים ואמצעים טכנולוגיים. לא בכדי משרד הבריאות תקנן תקנות מחמירות לשימוש בבריכות השחייה ובג'קוזי ציבוריים.

המחלות שאותן אנו מביאים הביתה לאחר שימוש בבריכה לא מטופלת כראוי, מתחילות מדלקות ופטריות טורדניות בעור ,בעיניים, באוזניים ובאזורים המוצנעים, וכלה בדלקות גרון, דלקת ריאות, דלקות כבד, מחלת הפוליו ודלקות ויראליות (כגון: דלקת קרום המח).

המשתמשים בבריכה אינם יכולים לדעת את איכות המים, כך שבעצם זה משאיר את המתרחץ לסמוך על מפעיל הבריכה שיטפל בה כראוי על פי תקנות משרד הבריאות.

אז איך בכל זאת ניתן להישמר?

יש לשאול את עצמינו מספר שאלות לפני שמחליטים להשתמש בבריכה –

  • האם יש הקפדה על אי הכנסת אוכל ושתייה למרחב הבריכה? אם לא, זה גורם לזיהום מי הבריכה ופגיעה באיכות המים.
  • האם יש הקפדה על איסוף שיער בכובע ורחיצת הגוף לפני הכניסה למים? אם לא, אלו גורמים נוספים לזיהום מי הבריכה.
  • מהי כמות מתרחצים? רצוי לא לרחוץ בבריכה בעת שיש בה עומס של מתרחצים מאותן סיבות שמנינו בשני הסעיפים לעיל.
  • האם יש ריח חזק של כלור? כאמור, ריח חזק מעיד על מחסור של כלור, כלומר המים בתנאים לא נאותים.
  • האם מי בריכה עכורים? אם כן, גם זה מעיד על תנאי מים לא נאותים.
  • האם מורגשת שמנוניות בסף, בדפנות ובקרקעית הבריכה? אם כן, זה מעיד על הצטברות של חיידקים.
  • האם המים צורבים כך שמורגשים גירויים בעיניים ובעור? אם כן, זה מעיד על חומציות נמוכה במים, זהו עוד סממן לכך שהמים לא מטופלים כראוי.

 

נכון להיות משרד הבריאות מחייב שבכל בריכת שחייה ציבורית יהיה מפעיל בריכה שיטפל בה באופן שוטף. מפעילי הבריכה עוברים הסמכה מסודרת מטעם משרד הבריאות. לכן, אם הבריכה הציבורית עומדת בדרישות משרד הבריאות ומגייסת מפעיל בריכה מקצועי ומיומן שיטפל בה, כמות המפגעים יורדת משמעותית והבריכה הופכת לתקינה לשימוש המתרחצים.

מכאן, אין מניעה בשימוש בבריכות השחייה, אך חשוב להיות מודעים לסכנות שקיימות בה, כאלה שלא מסתכמות רק בתפקידו של המציל.

 

טי די – אם מתמחים באחזקת חדרי כושר ובריכות שחייה. מספקים שירותי תיקונים ומגוון פתרונות אחזקה שוטפים.

 

לשאלות נוספות או אם תרצה לקבל מאתנו שירות, אנא צור קשר


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

מחשבה אחת על “מהן הסכנות הבריאותיות בשימוש בבריכת שחייה?